När jakten blivit en form av mindfullness.

söndag 4 november 2012

Augustibock 2012. 295 gram

Jag hade sett bocken flera gånger under sommaren och när bockjakten startade trodde jag att bocken blev skjuten av en annan jägare redan första morgonen, jag såg tom bocken död. 5 dagar senare,efter att ha jagat hemma var jag tillbaka på marken i den delen som kallas Magda. Det var kväll och jag satt ganska öppet intill en stor klövervall. Avståndet till där min trodda bock var skjuten var mindre än 200 meter och det fanns ingen chans i världen att det skulle smälla. Men jag lockade lite iallafall. Vips haltar en äldre bock ut på fältet. Det var ju min. Hållet var drygt för mig, ca 120 meter, men jag hade bra stöd. Skottet fick bocken att säcka ihop totalt. Det visade sig att djuret stått en aningen snett. Så kulan hade rensat rätt bra. Ficken slakt vikt på 19,5 kg och igår vägde jag hornet till 295 gram. Räknade ut att bocken inte var äldre än 5 år och hade en stång skada som blivit infekterat i denbog jag inte sköt sönder. Bockjakten gick således bra. 1 bock räv i Magda och 1 räv i Nordkorea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar